Hva skjer når Ring 1 stenges neste år?
Hva skjer når Ring 1 stenges neste år?
Dato: 20. januar 2023
Det ble besluttet i Statsbudsjettet for 2023 at senkingen av Hammersborgtunnelen skulle gjennomføres. Det betyr at Pilestredet blir helt stengt, fra våren 2024 til 2027. Statens Vegvesen kommer 28. februar for å fortelle om prosjektet.
Etter at Statsbudsjettet formelt ble vedtatt tok vi kontakt med Statens Vegvesen, med mål om å etablere god dialog om dette prosjektet. Bakgrunnen for dette initiativet var også at vi, sammen med Entra og Mad arkitekter, for ett år siden engasjerte oss i forbindelse med Vegvesenets forslag om en gang- og sykkelbro over Pilestredet, omtrent fra St. Olavs plass og ned til Hotell Savoy.
Statens Vegvesen er nå i gang med prosessen med å velge entreprenør til prosjektet. I dette er vårt alternativ til overgang tatt med, som ett av tre alternativer. De to andre er det opprinnelige forslaget, samt et forslag der gangbroen er fjernet og at all sykkel og gange går via St. Olavs gate.
Valg av entreprenør er planlagt å skje rundt 1. mai i år.
Vi har etablert god dialog med prosjektledelsen i Statens Vegvesen, og de ønsker også god dialog med næringslivet og nabolaget på Tullin. Derfor har vi blitt enige om at de skal komme til Tullin tirsdag 28. februar kl 08:30, til frokostmøte på Rebel. Fra Statens Vegvesen stiller Marte Flaathen, Snorre Olufsen og Hilde Weiby. Øystein Aurlien vil lede møtet, og vil også lede en samtale der også Christian Rustand (Entra) og Eyvind Brox (Flott Gjort og Trekanten) stiller i tillegg til Marte og Snorre. Vi åpner også opp for spørsmål og dialog med salen. Frokostmøtet avsluttes innen kl 10:00.
Siste: det er nå tilnærmet fulltegnet, med 80 påmeldte. Gitt at temaet er relevant og viktig for mange åpner vi opp for noen flere skal kunne komme. Dersom du ønsker å komme setter vi pris på om du vil sende en e-post til Øystein Aurlien og gi beskjed.
Vi ønsker et godt, konstruktivt og fruktbart møte, og at alle våre medlemmer skal engasjere seg. Vi ønsker å gjøre vårt for at dette veiprosjektet skal få minst mulig negative konsekvenser for Tullin og for Oslo.
Her kan du lese mer om prosjektet, på sidene til Statens Vegvesen.