Det blir bru over Pilestredet

Dette er ett av alternativene Veidekke Entreprenør har foreslått for Statens vegvesen, for overgangen der Universitetsgata krysser Pilestredet i dag. Det er tegnet inn 2 meter brede ramper på begge sider av anleggsområdet, som ender ut nesten borte ved tunnelåpningen for Hammersborgtunnelen.

 

Det blir bru over Pilestredet

Dato: 19. mars 2024

Ring 1 stenges for gjennomkjøring 1. juli, og rett etter påske starter arbeidet med å lage en rundkjøring der Pilestredet og St. Olavs gate møtes. Løsningene Statens vegvesen utvikler vil få store konsekvenser for Tullin. Ingen av løsningene vi har foreslått blir hensyntatt.

Torsdag 14. mars var Tullinsamarbeidet invitert av Statens vegvesen til å få presentert justerte løsninger for kryssing av Pilestredet. Å opprettholde overgang i plan er fortsatt avvist, uten at vi har fått noen ytterligere begrunnelse for hvorfor. Det ble derimot presentert tre alternative løsninger for den midlertidige brua.

I tillegg til en løsning med rampe er et annet alternativ en løsning med heis på hver side. Bakerst i bildet er svingen inn der Hammersborgtunnelen starter.

Det tredje alternativet er en bru med trappetårn. Denne vil derimot ikke tilfredsstille kravet om universell utforming for bevegelseshemmede.

De tre alternativene er bru med rampe, bru med heis, eller bru med trappetårn. Det ble også bekreftet i møtet at det kommer brakkerigg (for kontorer, vask, dusj, osv.) i Pilestredet. De store piletrærne som står i midtrabatten må også hugges ned. Derimot lover veivesenets folk at de skal plante nye trær, når de er ferdig med tunnelprosjektet i 2027.

I møtet stilte vi fortsatt spørsmål til behovet for en bru, til at vi fortsatt ikke har fått svar på våre skriftlige spørsmål om behovet for alternative rigg- og kontorarealer i nabolaget. Vi har en rekke gange etterlyst dokumentasjon, men ikke mottatt dette. I møtet stilte vi spørsmål om hvorfor ikke arealløsninger vi tidligere hadde foreslått ble fulgt opp. I møtet ble det bekreftet at våre forslag ikke hadde blitt fulgt opp.

Vi var også tydelige i møtet om de negative konsekvensene, og at serveringssteder vil være nødt til å avvikle eller kraftig redusere sin aktivitet. Det var skremmende å oppleve at dette kom som en overraskelse på flere av de tilstedeværende.

I Statens vegvesen sitt 277 sider lange konkurransegrunnlag for dette tunnelprosjektet er dessverre hensynet til nabolaget og byliv ikke nevnt ett eneste sted. Statens vegvesen har heller ikke mottatt noen bestilling fra Samferdselsdepartementet (eller andre deler av statsapparatet) om å ta hensyn til bylivet. Da vi også etterlyste svar på våre forslag til å forsøke skape attraktive og hyggelige byrom, slik vi presenterte for veivesenet 8. november 2023, svarte de nå at de hadde “blitt inspirert av presentasjonene”. Dog hadde deres jurister uttalt at veivesenet ikke kunne bidra.

Det er noe dystopisk ved hvordan dette veiprosjektet får lov til å utvikle seg, og til at ingen i realiteten ønsker å ta hensyn til eller forsøke å unngå for de negative konsekvensene. Tullin er et område som har blomstret kraftig de senere årene. Det har blitt et attraktivt område for beboerne i nabolaget, for næringslivet som har flyttet til, for gründere, for studenter, for kulturlivet, og for alle som har en interesse her - enten økonomisk eller på andre måter. Vi beklager på det sterkeste at staten, gjennom sine etater, ikke viser noe vilje til å forsøke å finne gode løsninger.

Dette er lite oppløftende lesing, men vi ser det samtidig som nødvendig å orientere alle om konsekvensene. Prosjektet vil føre til tapte verdier for nabolag, næringsliv og byliv. Det har vi forsøkt å advare om i to og et halvt år.

Etter påske starter arbeidene med å lage rundkjøring i krysset Pilestredet og St. Olavs gate. 1. juli stenges Ring 1 for trafikk gjennom Hammersborgtunnelen. Så starter arbeidet med å gjøre om Pilestredet til anleggsområde. Prosjektet vil vare i tre år, og allerede har flere serveringssteder varslet at dagdriften vil innskrenkes.

I 2027 skal bilene og bussene tilbake.

For flere spørsmål om Tullinsamarbeidets arbeid de siste to og et halvt årene, ta kontakt med Øystein Aurlien på 93202156 eller mail.

 
Forrige
Forrige

Statens vegvesen respekterer ikke byliv

Neste
Neste

Hva bestemmer dere i morgen, da?