Vi trenger ikke flere biler gjennom Tullin
Vi trenger ikke flere biler gjennom Tullin
Dato: 31. mai 2023
Oslo kommune har alle muligheter for å påvirke til gode nabolag og godt byliv når Hammersborgtunnelen må stenges. Her er våre anbefalinger.
En rekke representanter for beboere på Tullin og Fredensborg har gått sammen, for å sikre boforhold og byliv når vegvesenet skal starte sitt prosjekt for Ring 1 og Hammersborgtunnelen i 2024. Tullinsamarbeidet har støttet initiativet, og bistår nå i videre prosess. I disse dager går et brev til Oslo kommune, Bymiljøetaten, med våre anbefalinger og forslag. Disse handler om løsninger for trafikkavvikling under tunnelarbeidene for Ring 1.
Våre anbefarlinger er som følger:
Våren 2024 starter arbeidene med å senke Hammersborgtunnelen. Ring 1 vil i tre år være stengt. Nabolagene er svært bekymret for de negative konsekvensene, og har samlet seg bak noen klare forventninger og anbefalinger.
Det er viktig å redusere biltrafikken i influensområdet til Ring 1 mest mulig, uten å redusere tilgjengeligheten for beboere, næringsliv og besøkende. Det er viktig å sørge for god trafikksikkerhet for myke trafikanter, og at den nye gatenormalen for Oslo skal følges. Det er behov for kraftfulle tiltak, som både reduserer uønsket trafikk og sikrer godt byliv. I dette mener vi det er sentralt at både nødvendige skiltvedtak og andre virkemidler tas aktivt i bruk.
Vi ber Oslo kommune Bymiljøetaten snarest iverksetter tiltak basert på følgende anbefalinger:
Gjennomkjøring forbudt (kun kjøring til eiendommene) for følgende gater:
St. Olavs gate (fra Pilestredet til Ullevålsveien
Nordahl Bruns gate
Langes gate
Munchs gate
Wessels gate
Frimanns gate
Rosteds gate
Holbergs gate
Gjennomkjøring forbudt og enveiskjøring for følgende gater:
Thor Olsens gate
Fredensborgveien
Disse boliggatene har i dag liten biltrafikk, men mange gående og syklende. Bare en liten trafikkøkning vil gå utover mye trafikanter, som beboere, skolebarn, skoleungdom, besøkende og bylivet generelt. I tillegg har disse gatene mye 1800-tallsbebyggelse fundamentert på løsmasser. En økt trafikkbelastning vil kunne føre til ytterligere setningsskader på den eldre bebyggelsen. Økt trafikk vil også bety økt støy, støv (svevestøv) og dårligere bomiljø.
Videre anbefaler vi følgende tiltak:
Dokumentasjon og måling av trafikken i området før, under og etter stengeperioden. Spesielt ønsker vi å se på tall for kjøretøy, syklende og gående i området. Pilestredet og Universitetsgata (fra St. Olavs plass og mot sentrum) er sentrale her.
Dokumentasjon og måling av bygningene i området før og etter stengeperioden, for å kartlegge mulige setningsskader.
Støytiltak i henhold til Miljødirektoratets veileder, når omkjøringsveier har varighet på mer enn to år.
Tydeligere merking av sykkelveier.
Planer og program for å sikre og skilte varelevering på morgen/formiddag.
Fartsdempende tiltak (inkludert bruk av bymøbler).
Åpen trasé for gående/syklende fra St. Olavs gate til Universitetsgata over Pilestredet (ikke bro), for å sikre full tilgang til næringslivet i området.
Mosjonsløp og andre byarrangementer får ikke tillatelse til å stenge gater så våre nabolag blir innestengt i arrangementsperioden. Tidligere har Hammersborgtunnelen vært redningen om man skal kjøre bil ut av byen fra våre nabolag. Eventuelle avvik fra dette skal avklares med nabolaget, gjennom de fora som er etablert for dette.
Vi har også sammen startet registreringen av kontaktinformasjon til sameier og velforeninger i nabolaget. I brevet til Bymiljøetaten har vi listet opp rundt regnet 40 sameier og velforeninger på Tullin og Fredensborg, som flere har vært aktivt med på og støttet initiativet. Vi vil fortsette å ha dialog med disse, etter at vi har hatt videre møter og dialog med både Bymiljøetaten og vegvesenet.
Om du ikke har mottatt e-post fra oss om brevet over betyr det at vi ikke har din kontaktinformasjon. Send derfor gjerne til oss navn, e-postadresse og telefonnummer til styreleder - og navn/adresse for sameiet eller velforeningen - så vil vi oppdatere listen.
Sammen kan vi sikre både byliv og boforhold de neste årene.
Brevet til Bymiljøetaten er signert av Arne Svingen (St. Olavs gate 13) og Øystein Aurlien (Tullinsamarbeidet), på vegne også av følgende sameier og velforeninger:
Sameiet Akersveien 24A-E
Sameiet Bjerregaards Terrasse
Bergfjerdignen Vel
Sameiet Fredensborgveien 11
Boligsameiet Fredensborgveien 13
Fredensborgveien 21
Fredensborgveien 25
Fredensborg Borettslag
Borettslaget Fredensborgveien 37
Sameiet Fredensborgveien 39
Fredrikke Qvams gate 1-3
Frimanns gate 16
Sameiet Holbergs gate 3
Iduns gate 4
Laboratoriet borettslag
Sameiet Rosteds gate 3
Fredensborg Borettslag
Borettslaget Rostedsgate 7
Borettslaget Rosteds gate 8
Sameiet St. Olavs gate 13
Sameiet Thor Olsens gate 10
Sameiet Thor Olsens gate 3
Thor Olsens gate 5 B AS
Borettslaget Thor Olsens gate 6
Boligsameiet Thor Olsens gate 8
Meyerhagen Vel
Wessels gate 11
Sameiet St. Olavs gate 3
Sameiet St. Olavs gate 10
Borettslaget Langes gate 11
Langes gate 4-6
Sameiet Langes gate 7
Sameiet Langes gate 9
Sameiet Nordahl Bruns gate 7
Sameiet Nordahl Bruns gate 15
Nordahl Bruns gate 18 Borettslag
Nordahl Bruns gate 9 Borettslag
Sameiet Nordahl Bruns gate 10B
Sameiet Nordahl Bruns gate 12
Sameiet Nordahl Bruns gate 17