Statens vegvesen respekterer ikke byliv

Til sommeren er trafikken borte herfra. Piletrærne i midtrabatten skal hugges ned, og det skal bli bru. Det har veivesenet bestemt. De kunne unngått det, men det vil de ikke.

 

Statens vegvesen respekterer ikke byliv

Dato: 21. mars 2024

I går var det årsmøte i Tullinsamarbeidet. På bakgrunn av et møtereferat fra Statens vegvesen etter presentasjonene sist uke har dessverre også tonen tilspisset seg. Det er null vilje til å komme oss i møte, en total mangel på respekt for bylivets funksjoner, og manglende oppfølging av våre mange innspill. Her kan du lese vår kommunikasjon.

Det var både frustrasjon og fortvilelse blant våre medlemmer, under årsmøtet vi gjennomførte i går ettermiddag på Justisen. Her ble status for dialogen med Statens vegvesen diskutert. Rett i etterkant mottok vi referat fra veivesenet, etter møtet de hadde med oss torsdag 18. mars og som vi har referert til tidligere.

Når vi leste referatet må vi innrømme at vi ble ytterligere frustrerte. Vi er også opptatt av åpenhet, med alle som følger oss (enten som medlem eller engasjert nabo). Derfor velger vi å dele våre kommunikasjon her.

Mandag 18. mars sendte Øystein Aurlien følgende epost til Statens vegvesen (med både vegdirektøren og andre i den øverste ledelsen i Statens vegvesen på kopi), etter først å ha mottatt kopi av presentasjonene fra forrige torsdag. Han skrev følgende:

Takk for tilsendt. 

Jeg tror dere har forstått at vi er fortvilte og frustrerte. Mange av oss er sinte. Vi er uforstående, etter at to og et halvt års iherdige forsøk på og invitasjoner til dialog oppleves å ha vært nytteløst. Vi opplever fortsatt null vilje til å komme oss i møte, til å finne løsninger som reduserer de negative konsekvensene av prosjektet. Vi opplever liten vilje eller engasjement til å forsøke å forstå hvordan en by fungerer, til hvordan byliv skapes. Statens vegvesen gjennomfører dette tunnelprosjektet akkurat slik det var planlagt og tenkt, faktisk ser det ut til å bli verre. På tross av at det kunne vært løst mye bedre.

I møtet torsdag viste dere at ingen av våre forslag, forespørsler eller ønsker er hensyntatt. Vi har bedt om dokumentasjon, om konsekvensanalyser og risikoanalyser, på svar på hvorfor vårt forslag om delt riggområde ikke er mulig. Det har vi ikke fått, bortsett fra svar som “det går ikke av hensyn til anleggsområdet” eller “vi kan ikke gamble med folks sikkerhet”. Vi gambler heller ikke med folks sikkerhet. Det har vi aldri gjort. Vi har selv engasjert både rådgivere og HMS-eksperter til å gå god for våre løsningsforslag. Vi påpekte også i møtet torsdag at vi mener sikkerheten til folk er bredere og videre enn slik dere tenker. Det handler ikke om at veien kommer først, men om at byen og menneskene kommer først. Oslo er en by på 800 000 mennesker. Mange av disse menneskene bruker byen, på bakkeplan. Byliv skapes på bakkeplan. Som vi sa i møtet på torsdag: Et godt område for nabolag og næringsliv må bygges, og bygges over tid. Det er veldig lett å rive dette ned. Vi opplever at denne forståelsen mangler i prosjektet. Dere river nå ned.

Mye av utfordringen ligger i bestillingen. Ikke ett eneste sted i de 274 sidene i konkurransegrunnlaget deres fra november 2022 er hensynet til byliv eller nabolag nevnt. Når vi først sist torsdag får svar på våre skisser presentert 8. november - og svaret er “juristene våre sier det ikke går” - forsterker det dessverre vår opplevelse av at det ikke er det minste vilje, lyst eller ønske om å løse dette veiprosjektet gjennom samspill, dialog og nytenkning. Her er det silo-tenkningen som trumfer alt, fortsatt.

I morgen, 20. mars, har vi årsmøte i Tullinsamarbeidet. Medlemmene har fått tilsendt presentasjonene, og vi vil diskutere videre. Jeg har også sendt et eget brev til Samferdselsdepartementet (som jeg velger å dele med dere her), samt at vi velger å dele bredt de alternativene som foreligger fra dere. Vårt forslag er bare krysset ut, ser vi, uten at vi fortsatt har fått noen forklaring på hvorfor. 

Så mottok vi altså Statens vegvesen sitt møtereferat i går ettermiddag. Du kan laste det ned her. Vi fant det nødvendig i dag å sende en e-post tilbake:

Jeg beklager, men vi reagerer på referatet. Vi opplever dette som en sminking av dialogen. Dere har tidligere sendt møtereferat til oss (blant annet etter møtet 25.10.2023), som var mer et argumentasjonsnotat enn et referat. Den gang var vi nødt til å skrive og sende dere vårt eget referat. Dere gjør nesten det samme her. 

Slikt skaper ikke tillit, og understreker snarere vår opplevelse av prosjektet. I møtet 8. november påpekte vi også at vi opplever det som uredelig at dere ikke viser noen skisser, løsninger eller fremdriftsplaner. Vi påpekte at det er uredelig å i folkemøtet 1. november å vise transparente byggegjerder. Vi opplever det også som svært svært ugreit at dere i møtet 14.3. forteller at dere har vært i kontakt med Studentsamskipnadens entreprenør om St. Olavs gate 23, når det ikke finnes noen entreprenør. Dere har avvist muligheter og løsninger, uten selv å sjekke dem. Det finnes betydelige muligheter for spiseplass og annet i området, som kunne unngå mye av behovet for brakkerigg. Vi opplever at dere er mest tjent med å kjøre prosjektet slik dere har bestemt, uten hensyn til byliv. Behovet for en ødeleggende bru kan unngås.

I to og et halvt år mener vi å ha vært på tilbudssiden. Vi har tatt initiativ til møter, til å komme i forkant og tilby løsningsforslag. Det har vært nytteløst. På Tullinsamarbeidets årsmøte i går ettermiddag var fortvilelsen stor. Sinnet og frustrasjonen over manglende vilje til å finne gode løsninger deles av alle. Derfor tok medlemmene i går initiativ til å nedsette en aksjonsgruppe. Denne gruppen møtes rett over påske.

Vi har ønsket og forventet konstruktiv, forutsigbar og tydelig kommunikasjon og dialog. Vi opplever ikke at prosjektet ønsker dette. Dersom vi skal delta i flere møter med Statens vegvesen må vi sette krav om reell vilje til å finne løsninger, ikke bare for å være avsjekk i veivesenets møteprotokoller.

Jeg må avslutningsvis beklage tonen i dette svaret. Det har aldri vært ønskelig fra vår side, men er dessverre nødvendig.

Vi vil ikke gi oss med forsøk på å snu dette veiprosjektet, men opplever at det er relativt nytteløst å forsøke å gjøre dette sammen med prosjektet. Det beklager vi selvsagt.

For flere spørsmål om Tullinsamarbeidets arbeid de siste to og et halvt årene, ta kontakt med Øystein Aurlien på 93202156 eller mail.

 
Forrige
Forrige

Er vi “Innovation of the year”?

Neste
Neste

Det blir bru over Pilestredet