Rapport fra frokostmøtet om Ring 1 28. februar

Det var fullt i Kunnskapstrappen på Rebel, da Statens vegvesen kom for å orientere om prosjektet som starter våren 2024. Foto: Bjørn Tumyr

 

Rapport fra frokostmøtet om Ring 1 28. februar

Dato: 1. mars 2023

Forventningene til vegvesenet hadde steget i forkant av møtet, men fikk seg dessverre en knekk. Ingen sier de vil ta ansvar for bylivet og næringslivet på Tullin.

Det møtte pluss minus hundre mennesker opp til frokostmøtet 28. mars 2023, alle med litt ulike forventninger og spørsmål. Mest av alt var mange bekymret for hva dette prosjektet ville bli, og konsekvensene for Tullin.

Øystein Aurlien (daglig leder i Tullinsamarbeidet) ønsket velkommen og innledet om den positive utviklingen Tullin nå var midt inne i. Deretter overtok Marte Flaathen (prosjekteringsleder i Statens vegvesen) og presenterte fremdriften, tegningene og omfanget av tunnelprosjektet. Deretter ledet Aurlien en panelsamtale med Flaathen, Christian Rustand (utviklingssjef i Entra), Eyvind Brox (daglig leder for Flott Gjort) og Snorre Olufsen (byggeleder i Statens vegvesen). Til slutt ble det åpnet for spørsmål.

Lørdag 24. februar presenterte Aftenposten planene for Pilestredet og riggområdet, for tunnel-prosjektet som starter våren 2024. I artikkelen utrykte vi veldig tydelig vår bekymring, dersom det ikke blir fokus på liv på bakkeplanet. Statens vegvesen svarte der at det er den valgte entreprenøren som velger løsning. Derimot sa de også: “Men vi kan stille noen krav, for eksempel til fotgjengerløsning. Uten at vi har tatt stilling til det så langt.”

I frokostmøtet med vegvesenet ble dette dessverre ikke bekreftet. Tvert i mot ble det i stor grad avkreftet.

Flaathen forklarte at byliv ikke ennå har vært et tema i dialog med entreprenørene, kun kontraktsforståelse. Samtidig vet vi at hensynet til byliv og næringsliv ikke er beskrevet i kontrakten, og stilte derfor spørsmål om dette noe senere med referanse til økonomi. Da sa Flaathen “Vi har satt av midler til å håndtere trafikk, men ikke til næringsliv. Vi har lyst til et fint anleggsområde, men det er usikkert om vi får den muligheten.” Vi stiller oss nå samtidig spørsmål hvorvidt dette da vil hensyntas, om det ikke er beskrevet i kontrakten.

Brox orienterte om etableringen av Trekanten, der kontrakt med signert to år før åpning. Da var ikke dette veiprosjektet planlagt. Et så stort sted som Trekanten trenger to til tre år for å bli etablert og få en god base. Det vil ikke la seg gjøre, slik vegvesenet nå planlegger sitt prosjekt. “Vår største frykt er at det blir kroken på døra for Trekanten, før vi fikk sjansen til å etablere oss,” sa han.

Til selve bestillingen ble dette veldig uklart hvem som er formell bestiller. Vi hadde på forhånd oppfattet at det var Statsbygg som var bestiller (gitt at tunnelprosjektet kommer som følge av krav til sikkerhet som følge av det nye regjeringskvartalet). I møtet ble det derimot referert til samarbeidsavtalen mellom Statsbygg og vegvesenet. (Siste, 02.03.2023: Statsbygg har bekreftet at de ikke er byggherre og bestiller av veiprosjektet fra vegvesenet.)

Olufsen sa at de vil ta med seg alle innspill fra møtet inn mot kontraktskriving med entreprenør og rådgiver (som etter planen vil skje i mai), men at det er for tidlig å si noe om hvilken løsning de vil lande på. Han var også tydelig på kompleksiteten slik de så det, og ba oss om forståelse for at de ser utfordringer med vrimleområde og byliv inne i et anleggsområde.

Han fortalte videre at de skal ta ut 130 000 tonn svartskifer. Samtidig skal hovedvekten av steinmasser ikke tas ut på Tullin, men i den andre enden av tunnelen. Riggområdet i Pilestredet er det største, med mindre riggplasser andre steder. Det er kommet et ønske fra Oslo kommune om å opprettholde trafikk gjennom tunnelen i byggeperioden, og det kan derfor også være aktuelt å benytte Tullinløkka som riggplass.

Rustand uttrykte sin bekymring for at vi også må se på den reduserte verdien for hele Tullin (også for kontorbrukere), som i denne perioden ikke får muligheten til å bruke førsteetasjene slik det er lagt opp til. Hele tenkningen har vært å dele på tilbud på bakkeplan, og at leietakere på den ene siden av Pilestredet lett kan bruke tjenester på den andre. Dette blir borte, dersom riggområdet lukkes, eller med bro over.

Etter panelsamtalen ble det åpnet opp for kommentarer og spørsmål, og Nicolai Riise (konsernleder i Mad arkitekter) tok ordet først. På mange måter både oppsummerte han og anbefalte mulighetsrommet videre. Han var tydelig på at vegvesenet er nødt til å stille krav til entreprenørene. Han var tydelig på at alle på Tullin nå også ville mobilisere og stille krav. Han argumenterte for at vegvesenet nå har alle muligheter til å skape et forbildeprosjekte - gjennom de ressursene som i dag finnes på Tullin.

Vi støtter dette, og vil forfølge dette sporet videre. Klikk på bildet under og se hele frokostmøtet på nytt:

Klikk på bildet for å se og høre presentasjonene og diskusjonene i frokostmøtet.

Styret i Tullinsamarbeidet har besluttet at arbeidet med å påvirke dette prosjektet har høyeste prioritet i tiden fremover. Vi oppfordrer alle medlemmer - og andre - om å stå sammen med oss i dette engasjementet.

Ønsker du kopi av presentasjonene må du gjerne ta kontakt med oss. Flere bilder fra frokostmøtet finner du også på LinkedIn og Facebook-profilen vår. Alle skissene vi presenterte og vil jobbe videre med finner du her.

 
Forrige
Forrige

Åpen invitasjon til Statens vegvesen

Neste
Neste

Universitetsgata står i sentrum når Ring 1 skal stenges