Universitetsgata står i sentrum når Ring 1 skal stenges

Vi vet vi kan få til dette, sammen med Oslo kommune og Statens Vegvesen, dersom vi bruker prosjektet med senkingen av Hammersborg-tunnelen på en klok måte. Illustrasjon: AART architects.

 

Universitetsgata står i sentrum når Ring 1 skal stenges

Dato: 24. februar 2023

Våren 2024 starter arbeidet med å senke Hammersborg-tunnelen. I tre år fremover vil Ring 1 ved Pilestredet være stengt for trafikk. Der blir det et riggområde.

For over ett år siden ble vi klar over planene for senkingen av Hammersborg-tunnelen. Det er Statsbygg som har bestilt oppdraget fra Statens Vegvesen, og helt i starten var en stor gang- og sykkelbro tenkt. Entra engasjerte Rambøll, og vi presenterte et alternativ der overgangen er på bakkeplan - ikke bro.

Tirsdag 28. februar kl 08.30 kommer Statens Vegvesen til Rebel, for å orientere om status for prosjektet. Vi har allerede etablert dialog med dem, og de ønsker å ha dialog med oss og nabolaget om hvordan vi kan samarbeide om dette prosjektet. Tullinsamarbeidets holdning er i all enkelhet at det må investeres i å opprettholde bylivet. Det kan ikke bare investeres i det byggetekniske og sikkerhetsmessige, men også slik at Tullin fortsetter den veldige positive utviklingen dette nye området i Oslo står for.

I fjor arrangerte vi Kulturlørdag i Universitetsgata, fordi det er en svært viktig forbindelse i Oslo sentrum. Den har også et mye større potensiale for byliv, som vi viste det er mulig å skape. Samtidig inngår Universitetsgata i Oslo kommunes planlagte oppgraderinger av sentrumsgatene, på bakgrunn av områdereguleringen.

Med veldig god bistand fra AART architects har vi utviklet skisser som illustrerer de ulike alternativene. Her er de:

Slik ser Universitetsgata ut fra St. Olavs plass, der den krysser Pilestredet og går videre helt ned til Rådhuset.

I de første planene fra Statens Vegvesen ble det foreslått en gang- og sykkelbro, som ville ende omtrent ved Hotell Savoy. Illustrasjon: AART architects.

Ett annet alternativ kan være et trappetårn, for gående. Det er også et alternativ at det blir noen form for bro, og at alle gående og syklende må gå via St. Olavs gate for å komme til sentrum. Illustrasjon: AART architects.

Her ser vi at det er overgang i plan over Pilestredet. Dette har vi fått Rambøll til å beregne kan være en realistisk løsning, og er løsningen vi sterkt anbefaler. Illustrasjon: AART architects.

Vi har fått bekreftet av Statens Vegvesen at løsningen over er en av alternativene de har foreslått for entreprenørene. I mai skal det signeres kontrakt, og vi har blitt fortalt at det likefullt må være opp til den enkelte entreprenør hvilken praktisk løsning som velges. Vi mener Statens Vegvesen må gi tydeligere signaler, om at det må tas sterkt hensyn til byliv og næringsliv. Vi kan og vil ikke akseptere en løsning der serveringsstedene og andre på Tullin risikerer å måtte stenge dørene på grunn av byggeprosjektet.

Foreløpig er det uklart hva det vil koste å senke Hammersborg-tunnelen. I 2018 var estimatet på over 3 milliarder kroner. Vi har fått signaler om at det skal investeres også i å ivareta bylivet, som gleder oss. Igjen: Bylivet skapes på bakkeplan.

Vi er veldig glade for den gode dialogen vi har med Statens Vegvesen, men har også vært tydelige på vår grunnholdning: Bylivet opprettholdes på bakkeplan.

Tullin blomstrer, og skal ikke visne på grunn av en vei.

Les mer om vårt frokostmøte her.

Inspirert av Kulturlørdag i høst ønsker vi også å se om vi kan få til noe slik som dette foran Nasjonalgalleriet. Illustrasjon: AART architects.

Mellom Trekanten og Rebel kunne det vært flott om det var lagt mer til rette for lek og uteaktivitet. Illustrasjon: AART architects.

 
Forrige
Forrige

Rapport fra frokostmøtet om Ring 1 28. februar

Neste
Neste

Tullinsamarbeidet fyller ett år!